3. november
1911 Postimehe Pärnu lisas avaldatakse Endla saaliplaan koos alljärgneva selgitusega:
Pidulkäijatele kergituseks toome „Endla“ seltsi saali plaani kohal on näitemängusid vaadates ja muusikat kuulates õige suur tähendus, sest et ühe koha päält paremini näha ja kuulda võib kui teise päält. Sellepärast on teatriskäijatel harilikuks viisiks piletid eelmüügis ära osta, sest et siis võimalik on valida. Kui plaan käes on, siis on eelmüügil tihti võimalik odava hinna eest paremaid platsisid välja valida, kui pärast kallima hinna eest.
Praegu on „Endlas“ all saalis 23 rida, igas reas 22 istet, nii et all kokku 506 istekohta on. Nendest maksavad harilistel õhtutel 1–4 reani ehk 1–88 korrani 1 r., 5–9 reani ehk 89–198 kohani 75 kop., 10–15 reani ehk 199–336 kohani 50 k., 16–19 reani ehk 331–418 istmeni 35 kop. ja 20–23 reani ehk 419–506 istmeni 25 k. Palkonil on 5 rida, igas ühes 20 istet. Esimene rida maksab 50 kop., teised read 35 kop.
Võõraste pidude ajal on hinnad muidugi teistviisi korraldatud, neid võib kuulutustest näha. (Teatri sõbrad hoidku see leht alles ehk lõigaku plaan välja).
1934 esietendub Menyhért Lengyeli kolmevaatuseline komöödia „Öine serenaad“. Lavastaja Eduard Lemmiste, kunstnik Uko Halla. Mängivad Elsa Maasik, Hugo Malmsten, Ross Teder, Voldemar Laason, Eduard Lemberg, Hermann Andreesen, Helene Perens, Hilda Sooper, Bruno Schmidt, Johann Matsi, Richard Siig, Veera Luur, Manivalde Mitt, Helga Vechterstein, Eliisabet Karotom, Aleksei Rodionov ja Jakob Küüts.
Arvustus Pärnu Päevalehes 5. novembril:
Arvustus Vaba Maa Pärnu väljaandes 5. novembril:
Olgu tähendatud, et kõik lavastajad seni on arvestanud sellega, et „Öisel serenaadil“ on just niipalju läbilöövust, kui suudab talle seda anda nimiosa kandja. Mis puutub „Endla“ primadonna prl Maasiku rakendamisse Antonia ossa, siis oli see näitejuhilt riskantne samm. Kuid prl Maasik tuli duellist siiski välja – võitjana. Talle oleks tulnud suureks plussiks veel rahu ja meelekindluse säilitamine, mis esietenduse esimeses vaatuses oli pisut nagu kadunud ja näitleja häält ja sõnu resoneerisi pisut karmilt. Kuid loodame, et sellest juba järgmisel etendusel saadakse üle.
Prl. Maasikul oli seekord eriti õnnestunud kostüümi ja soengu valimisega. Niihästi lihtne farmi-perenaise kodune ülikond kui ka sädelev ball-tualett olid piiritletud õige mõõdupuuga. Uudne soeng andis näitlejale suurdaamiliku ilme.
Üks asi aga, milles teadupärast paljud „Antoniad“ ei küüni prl. Maasiku tasemeni, on tema laul. Kui prl. Maasik Budapesti säravamas lokaalis „tõmbas lahti oma registrid“, siis oleks tahtnud kuulda ja näha, kes prl. Maasikust oleks seda teinud küll paremini.
H. Malmsten Vince Fancy osas elatanud ja hallpäise farmiperemehena tõi lavale meeldiva kuju. Siiski aga tuleks usutavamaks teha tal need hingevapustuse väljendused, mida ta naine kutsunud välja oma ülemeeliku ja eludaamiliku seiklusega Budapestis, mis rahulikule peremehele tagatipus tõi mitmesugused tülid ja pettumused kaela.
Piri Renee Tederi käsitlusel et olnud küll just eriti meeldiv. Liialdatud ja eluvõõras oli ta koketerii; ainult üksikud hetked tema mängust tõid naerupuhanguid, kuigi osa iseendast lubaks teha õige palju.
E. Lemberg inglise meriväe kaptenina oli kujult meeldiv, kuid kas ta ei karrikeerinud seda osa liigse külmuse ja puisusega? Inglise mehed olevat ju küll loomult sellised jäised, kuid küllap neil vähemalt selle jäisusegi väljendamiseks jätkub hinge. Muide, üks märge: mitte shpiik english, vaid spiik inglish! Üldse seda „inglist“ tuleks neil kõigil seal veidi korrigeerida.
Andreesen põllumajanduse praktikandina oli usutav ja meeldiv kuju. Samuti tõi V. Laason usutavalt lavale Bela Kovacsi, mehe, kelle armuvalud on teinud halliks ja kelle leina leevendab veel ainult alkoholi mürk.
H. Perens Liana ei olnud õiges sõiduvees. Ega polegi kerge mängida kogenematul tütarlapsel ilmadaami, kes igat uut meest asub „õgima“ vampiiri ahnusega. Tahab palju julgust, mis?
H. Sooper oli tore joobnu stseenis. Lõpul langes hääl labaseks.
R. Siig ja V. Luur börsispekulantide paarina olid omaette tubliks naljatilgaks selles muidu üsna naljakasinas loos, kuid V. Luuril siiski ka hoiduda karrikeerimast, eriti „Carioca" tantsus.
M. Miti mustlasprimashina oli maskilt hästi loomulik mustlasele. Viiulimäng üsna meeldiv.
Teised osalised sobisid üldisse raamistikku.
Head tööd oli teinud U Holts dekoraatorina, milline asjaolu „Antoniale“ andis palju silmi juure. Rõõmsad, mahedad värvid moodustasid lavale hea silmapiiri ja mõjusid eht ungarlikult. Üldse näib, et hra Holts oma ülesannet võtab järjekindla kohusetundega.
Publikut oli esietendusel vähe. Kuid sellise halva ilmaga võis imestada, et niigi palju oli tahtnud kodust väljuda. Järgmisel etendusel on teda kindlasti palju rohkem.
Juba teise etenduse järel võimegi lehest lugeda, et saal oli rahvast täis ning ka pärast kolmandat etendust kirjutab Pärnu Päevaleht, et: „„Öine serenaad“ on seni läinud otse haruldase eduga. Kõik etendused lähevad väljamüüdud saali ees, kuna pikad piletisabad õhtul kassa ees ummistavad riietehoiu ruumi ja takistavad ühtlast etenduse täpset algust, mispärast tuleb kõigil tungivalt soovitada eelmüügi kasutamist.“
Kokku mängitaksegi lavastust neli korda ja seda näeb 1401 inimest.
1962 esietendub Samuil Aljošini draama „Palat“, mis on esmalavastuseks teatri vastsele peanäitejuhile Arvo Kruusemendile. Lavastuse kunstnikutöö teeb Uno Uibo, muusika autoriks on Heino Jürisalu. Mängivad Uno Loit, Paul Mäeots, Lembit Kees, Eduard Ralja, Artur Ots, Heino Uustal, Ants Nopri, Hilja Varem, Linda Kuusma, Ellen Alaküla ning Juta Leppik või Dolores Vegman.
Rudolf Alleri arvustusest, mis ilmub Pärnu Kommunistis 12. novembril, võib lugeda, et kollektiiv on „Palati“ lavaletoomisega teinud suure ja tänuväärse töö ning Arvo Kruusemendi lavastust tuleb lugeda üheks väljapaistvamaks saavutuseks Pärnu teatris. Eriti suure kiituse osaliseks saab Paul Mäeots, kes on Prozorovi kuju loonud „sügava sisseelamisega, läbimõeldult kuni peenimate detailideni, ilma vähimagi ülepakkumiseta“.
Järgmisel kevadel Sirbis ja Vasaras ilmunud Endel Lingi arvustust „Palatile“ saab aga lugeda siit.
Lavastusega antakse 52 etendust 11029 vaatajale.
1967 avatakse Endla uus, praegune teatrimaja aadressil Keskväljak 1 ja esietendub August Jakobsoni näidendi „Võitlus rindejooneta“ lühendatud lavavariant. Teatri peanäitejuht Enn Toona lavastuse kujundab Uno Uibo ning selles mängivad Lembit Mägedi, Peeter Kard, Heino Uustal, Lehte Jäärats, Artur Ots, Paul Ruubel, Tiia Kriisa, Andres Ild, Paul Kannuluik, Arvi Hallik, Ilmar Toomla ja Malle Treial.
Uue teatrimaja avamine Pärnus saab kajastatud ka Nõukogude Eesti ringvaates nr 33/1967:
Avamispäeva sündmused võetakse Sirbis ja Vasaras kokku nii:
Juba 17. novembri Sirbist ja Vasarast saame aga lugeda, et 20. novembril Tallinnas algaval Suure Sotsialistliku Oktoobrirevolutsiooni 50. aastapäevale pühendatud parimate lavastuste dekaadil tuleb esitamisele ka L. Koidula nimelise Pärnu Draamateatri uue hoone avalavastus „Võitlus rindejooneta“.
Lavastuse vastuvõtt pole siiski kuigi hea. Rudolf Aller kirjutab 12. novembri Pärnu Kommunistis ilmunud artiklis: „Kuigi näidend ei ole kaotanud oma aktuaalsust (kodanliku ideoloogia riismed hingitsevad väikekodanlases siin-seal veel nüüdki), on edasi arenenud meie esteetilised arusaamad, mistõttu Jakobsoni mõneti plakatlik käsitluslaad (mis omal ajal oli ehk täiesti õigustatud ja vajalik) ei mõju tänapäeval enam veenvalt. Mitte kõigele laval toimuvale ei ela vaataja ühtviisi kaasa, lõpplahenduski on varakult etteaimatav. Rahuldamatuse muljet aitab süvendada seegi, et näitlejate ansambel pole ühtlane. Kui teeneline kunstnik P. Ruubel on Tiit Kondori kuju täpselt ja nüansseeritult välja joonistanud, talle liha ja verd andnud, siis positiivse leeri tegelased on jäänud paraku skemaatilisteks.“
Tallinnas toimunud dekaadi kokkuvõttes 8. detsembri Sirbis ja Vasaras saab lavastus aga hävitava hinnangu: „Raske on vabandada „Võitlus rindejooneta“ nõrka taset L. Koidula nim. Pärnu Draamateatris. Teos on väga palju kaotanud ka oskamatult tehtud kärbete tõttu.“ Ka külalisena dekaadilavastusi vaadanud Leningradi Teatriinstituudi õppejõud V. Sahnovski ütleb, et see lavastus ei meeldinud talle sootuks.
Niisiis ei saavutanud kiirustades valminud lavastus edu ning sellega anti vaid 6 etendust 2509 vaatajale.
2001 Jõgeva vastavatud moodsas kultuurimajas esietendub Endla uuslavastusena Ben Traversi komöödia „Linnumaja“. Miks Jõgeval? Sest teatrimajas toimuva ulatusliku remondi tõttu (saal ja publikuruumid on kevadest saati kapitaalremondis ning majale ehitatakse juurde 200-kohalist eksperimentaalsaali, mida täna tunneme Küünina) on Endla kevadest saati oma lavastusi välja toonud ajutistes alternatiivsetes mängupaikades. „Linnumaja“ lavastajaks on Andres Lepik, kunstnikutöö teeb Krista Tool ning mängivad Carmen Mikiver, Helle Kuningas, Ago Anderson, Ranet Rees või Anti Kobin, Lauri Kink, Hilje Murel või Ingrid Isotamm, Enn Keerd, Anti Kobin või Andres Lepik, Ireen Kennik ja Diana Tammisto.
Pärast esietendust rändab „Linnumaja“ veel kuu-poolteist mööda Eesti suuremaid ja väiksemaid linnu ning nii näevad seda lustakat seltskonnalugu needki, kes muidu Pärnusse vaatama ei satuks. Pärnu rahvas ise näeb lavastust alles aasta lõpus, kui teatrimaja taas avatakse.
Lavastusega antakse 25 etendust ligi 6250 külastajale.
2018 esietendub „Elu ja armastus“ – Andrus Kivirähki näidend A. H. Tammsaare romaani järgi. Lavastajaks Aare Toikka, kunstnikuks Pille Jänes. Rudolfit kehastab Märt Avandi ja Irmat Saara Nüganen. Teistes osades Ott Raidmets, Ago Anderson, Carmen Mikiver, Fatme Helge Leevald ja Kadri Rämmeld.